Teamvoorzitter team Kanton

Vind je niet alleen de inhoudelijke kantonrechtspraak interessant, maar juist ook het managen van de processen eromheen? Schrik je daarnaast niet terug van het aansturen van een team dat verspreid zit over drie verschillende locaties en waarbinnen altijd iets gebeurt? Ben je daarnaast (bij voorkeur) een ervaren leidinggevende die gewend is met grote verantwoordelijkheid op juridisch en bedrijfsmatig gebied om te gaan? Dan ben je wellicht de aangewezen persoon om binnen de rechtbank Den Haag de vacature ‘Teamvoorzitter Kanton’ te gaan vervullen.

De teamvoorzitter van het Team Kanton is een rechter die zijn managementkwaliteiten wil inzetten voor een team dat zaken behandelt op verschillende werkterreinen: de civiele kantonzaken (dagvaardingen, verzoekschriften en kort gedingen) en extrajudiciële zaken (curatele, bewind en mentorschap). Daarnaast is het team betrokken bij verschillende initiatieven die de (kanton)rechtspraak toegankelijker maken. Bijvoorbeeld via de projecten ‘Wijkrechtspraak’ en De regelrechter’. Het team bestaat, naast de teamvoorzitter, uit twee hoofden juridische ondersteuning, vier operationeel leidinggevenden administratie, kantonrechters, medewerkers juridische (administratieve) ondersteuning , roosteraars/planners, managementassistenten, administratief medewerkers en werkstudenten. De medewerkers (totaal circa 165) werken verspreid over drie verschillende locaties: Den Haag, Leiden en Gouda. Gelet op de omvang en spreiding van het team gaat een sterke voorkeur uit naar een fulltime werkend Teamvoorzitter.


Er ligt voor jou (samen met de overige leden van het MT) een aantal uitdagingen te wachten. Daaronder in ieder geval begrepen: het borgen dat rechtszoekenden op een kwalitatief goede manier, efficiënt en tijdig de juiste beslissingen ontvangen, het hiertoe binnenhalen en binnenhouden van voldoende gekwalificeerde medewerkers en deze optimaal inzetten en ontwikkelen, het slim inrichten van de organisatie om snel te kunnen inspelen op veranderingen in het zaakaanbod en de zaakinstroom en om te kunnen voldoen aan steeds verdergaande toetsingsverplichtingen, met name op het gebied van consumentenrechten. Daarnaast is digitalisering een belangrijk thema. Als leidinggevende heb je oog voor medewerkers en processen. Je bent inhoudelijk kundig en bereid je (zo nodig) verder te verdiepen. Je geeft coachend en samenbindend leiding en biedt ruimte aan medewerkers en het MT. Je weet dat zorgvuldigheid belangrijk is, maar pakt ook flink door, omdat zorgvuldigheid geen vertragingstactiek mag zijn. Je kunt goed relativeren en beschikt over een gezonde dosis humor. Wekelijks ben je op elke locatie van het team tenminste een dag aanwezig en aanspreekbaar. Je bewaakt en verbetert samen met het MT continu de uniformiteit van werken en werkprocessen en de rechtseenheid tussen de drie locaties. Binnen de rechtbank Den Haag en met name binnen het cluster Team Handel – Team Insolventies – Team Kanton onderzoek je mogelijkheden tot samenwerking in het belang van rechtszoekenden.


Met de twee hoofden juridische ondersteuning (HJO’s) en de vier operationeel leidinggevende administratie (OLA’s) vorm je het managementteam, bijgestaan door een viertal managementondersteuners. De takenpakketten van de HJO’s en de OLA’s bestaan voor een belangrijk deel uit de dagelijkse aansturing van de gerechtsjuristen, de juridisch administratief medewerkers en de medewerkers op de administraties. Als teamvoorzitter zijn op personeel vlak de kantonrechters primair je aandachtgebied. Borging van de inhoudelijke kwaliteit van het team doe je samen met de kwaliteitscoördinator (rechter met taakstelling coördinatie kwaliteit). Je werkt samen met het gerechtsbestuur en de overige teamvoorzitters aan de missie en visie van de rechtbank. Je treedt landelijk op in het LOVCK (Landelijk Overleg Vak inhoud Civiel en Kanton) en (eventueel indirect) in het LOVT (Landelijk Overleg vak inhoud Toezicht). Extern is er structureel en naar behoefte ook overleg met ketenpartners.

Rechtbank Den Haag

Rechtbank Den Haag draagt zorg voor integere, tijdige en effectieve beslechting van geschillen, berechting van strafbare feiten en toezicht op curatoren, bewindvoerders en mentoren van kwetsbare personen en organisaties. De rechtbank behandelt per jaar circa 150.000 zaken. Omdat de Staat der Nederlanden in Den Haag is gevestigd, beslist de Haagse rechter vrijwel alle (civiele) zaken tegen de Rijksoverheid. Regelmatig gaat het dan om complexe, geruchtmakende of gevoelige zaken met een groot maatschappelijk belang of vergaande – mogelijk ook politieke – consequenties. Daarnaast heeft de Haagse rechtbank een aantal bijzondere bevoegdheden. Zo is de rechtbank bijvoorbeeld als enige bevoegd in octrooizaken, militaire ambtenarenzaken, zaken als bedoeld in de Wet Internationale Misdrijven en de overlevering van verdachten aan de bijzondere VN-tribunalen en het Internationaal Strafhof. Er werken circa 220 rechters. Zij worden bijgestaan door ruim 700 gerechtsambtenaren (gerechtsjuristen, administratief personeel en medewerkers van de bedrijfsvoering). De rechtbank is onderverdeeld in 15 teams. Daarvan zijn 12 teams aangeduid als juridisch team. Deze teams bestaan uit rechters, gerechtsjuristen en administratief medewerkers en zijn belast met de behandeling van het primair proces. Elk afzonderlijk team wordt aangestuurd door een teamvoorzitter.

Wat bieden wij?

Afwisselend werk met ruimte voor persoonlijke ontwikkeling voor een leidinggevende die het aansturen van professionals als een uitdaging ziet. Het betreft een functie voor 32-36 uur p/w.


Het salaris van teamvoorzitter wordt vastgesteld op dat van senior rechter (schaal 8 Besluit Rechtspositie Rechterlijke Ambtenaren). Je blijft voor 20% van je tijd bezig met het behandelen van zaken.

Procedure en inlichtingen

Je kunt je sollicitatiebrief met cv tot uiterlijk 28 april 2024 sturen aan de voorzitter van de selectiecommissie, de heer mr. J. Visser, lid van het gerechtsbestuur rechtbank Den Haag via emailadres: secretariaatgerechtsbestuur.rb.denhaag@rechtspraak.nl

De selectiegesprekken zullen plaatsvinden op maandag 6 mei of dinsdag 7 mei 2024 in de middag.


Inlichtingen over de functie en de sollicitatieprocedure kunnen worden ingewonnen bij de heer mr. J. Visser, lid van het gerechtsbestuur (te bereiken via het secretariaat, tel. 088 361 2021).


Indien je niet beschikt over een voldoende recent assessmentrapport (voor een leidinggevende
functie), kan een assessment deel uitmaken van de procedure.