‘De belofteaflegging voelde als het begin van iets heel nieuws’

Vandaag aan het woord: Christie, Servicemedewerker KlantContactCenter

Van het kappersvak naar de IT: het is helemaal anders. Behalve dan het contact met klanten, nu eindgebruikers van Rechtspraak-applicaties. Christie is blij met haar overstap. Met een intensief inwerktraject, training en de hulp van haar buddy’s (op wie ze nog steeds kan rekenen) was de switch goed te doen, vindt ze. In maart 2024 kwam ze in dienst bij IVO Rechtspraak.

‘Onze onboardingreis begon met twee introductiedagen in Utrecht. Daar kregen we uitgelegd hoe IVO Rechtspraak in elkaar zit. Leuk om van collega’s van verschillende afdelingen te horen wat ze allemaal doen! Het zal wel even duren voordat ik alle afkortingen ken (lacht). De belofteaflegging als ambtenaar was bijzonder. Het voelde als het begin van iets heel nieuws en dat was het ook in mijn situatie. De week erna kregen we bij de rechtbank van Amsterdam uitleg over de rechtspraak en hebben we een zitting van de politierechter met verschillende zaken bijgewoond. Indrukwekkend: de rechter bereidt een zaak voor en doet nadat de verdachte z’n verhaal heeft gedaan meteen uitspraak. Na afloop van de zittingen mochten we vragen stellen. De rechter zei nog dat ze altijd zo fijn wordt geholpen door het KlantContactCenter. Dan weet je waar je het voor doet. In de derde week was er een workshop morele dilemma’s. Daar zat iedereen meteen goed in. Wat doe je bijvoorbeeld als een collega je vraagt niet te vertellen dat ze is geïntimideerd? Respecteer je dat of zeg je het toch, zodat er iets aan wordt gedaan? De meningen waren verdeeld. Het is leuk om de mensen in onze onboardinggroep te leren kennen. Er zitten ook collega’s in die op de gerechten werken. Netwerken is goed, je blijft niet in je eigen bubbel zitten. Ik kijk uit naar de terugkomsessies met de groep.’

Lees andere verhalen

Mijn dagen zijn heel verschillend

Ontdek de functie van Wahiba als lokale implementatiecoördinator