Vacature Rechtspraak

Medewerker centrale balie locatie Maastricht

Werken bij de Rechtspraak betekent werken aan een rechtvaardige samenleving. Ook als medewerker centrale balie draag je hier actief aan bij. Spreekt je dit aan? Lees dan verder.
Rechtbank Limburg: Locatie Maastricht | St. Annadal 1 Maastricht
Rechtbank Limburg: locatie Roermond | Willem II Singel 67 Roermond

MBO
36 uur
Tijdelijk, met uitzicht op een vast contract
€ 2.866,04 – € 3.564,01

Jij zoekt een administratieve functie in de back office, staat graag bezoekers te woord en bent klantgericht? Dan zijn wij naar jou op zoek! Wij bieden je een afwisselende functie, leuke collega’s, een informele sfeer, goede arbeidsvoorwaarden en dat bij een unieke werkgever.

Wat ga je doen?
Als medewerker back office heb je afwisselend werk. Je zorgt voor het in ontvangst nemen en doorgeleiden en/of verzorgen van processtukken en het beoordelen van stukken op volledigheid en/of formele vereisten. Het bijhouden van registers, zoals het boedel-, gezags- en huwelijksgoederenregister. Verder verzorg je het kasbeheer (betalingen griffierecht). Je vervult een portaalfunctie tussen advocatuur en gerecht (instellen van appel, akten ten aanzien van nalatenschap, apostilles). Tevens ben je het aanspreekpunt voor het aanbrengen van zaken in hoger beroep of cassatie (opstellen aktes voor beroep).

Een bijzondere baan, omdat door jou …

  • rechtszoekenden bij jou terecht kunnen en jij hen verder kan helpen.
  • de Rechtspraak kan rekenen op een stabiel, toekomstbestendig team.
  • jouw team elke dag het verschil maakt voor rechtszoekenden en de samenleving.

De rechtspraak werkt voor iedereen, door jou.

Wat jouw collega's aan deze functie waarderen
'We zijn er trots op om voor deze organisatie te werken. Ons werk, net als dat van iedereen die hier werkt, doet er echt toe. Om dat mogelijk te maken, proberen we rechtszoekenden en bezoekers zo goed mogelijk administratief te ondersteunen als een van de eerste aanspreekpunten bij een bezoek aan de rechtbank. Dat doen we met een klein, deskundig en slagvaardig team in een open en informele sfeer. 

Dit krijg je ervoor terug
Een baan waarin je elke dag met trots bijdraagt aan een rechtvaardige samenleving en  je de kans krijgt om je verantwoordelijkheden zelfstandig vorm te geven. Geen dag is hetzelfde, want elke dag brengt andere vraagstukken met zich mee Naast al dit moois, zijn jouw arbeidsvoorwaarden bij ons goed geregeld: 

  • Salaris: afhankelijk van je werkervaring en kennis krijg je een salaris tussen de € 2.866,04 en € 3.564,01 op basis van 36 uur (schaal 6).
  • Arbeidsovereenkomst: je krijgt een jaarcontract voor 36 uur per week, met uitzicht op een vast dienstverband.
  • Pensioen: je bouwt pensioen op bij het ABP (een van de grootste pensioenfondsen van Nederland).
  • Keuzebudget: 16,5% van je bruto jaarsalaris (je vakantie-uitkering en 13e maand zijn hierin opgenomen). Je kunt dit laten uitbetalen of hiermee fiscaal voordelig je eigen arbeidsvoorwaarden samenstellen. Zo kun je extra verlof kopen, een fiets voor woon-werkverkeer aanschaffen, je woning verduurzamen of meedoen met bedrijfsfitness.
  • Vakantiedagen: je krijgt 144 wettelijke vakantie-uren én 64 IKB-uren bij een werkweek van 36 uur.
  • Reiskosten: we stimuleren reizen met het ov. Daarom krijg je een ov-kaart waarmee je gratis naar je werk reist (2e klas). Onze parkeergelegenheid is beperkt. Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk een (incidentele) parkeerautorisatie aan te vragen. Reis je met de fiets of auto? Dan krijg je een reiskostenvergoeding.

Jouw functie valt onder de cao Rijk. Lees hier meer over je arbeidsvoorwaarden: Arbeidsvoorwaarden | Rijksoverheid – Werken voor Nederland

Wat we van jou verwachten
Om deze functie te kunnen uitoefenen beschik je over MBO-werk- en denkniveau en heb je affiniteit met administratieve werkzaamheden. Je hebt kennis van en ben je vaardig met geautomatiseerde systemen. Verder is het belangrijk dat je klantvriendelijk bent, goed kunt samenwerken, je proactief bent, snel kunt schakelen bij veranderende omstandigheden en je integer bent.

Rechtbank Limburg heeft twee locaties. De standplaats van deze functie is locatie Maastricht maar van de  medewerker wordt verwacht dat deze ook inzetbaar is in locatie Roermond.

Wij dragen zorg voor rechtvaardigheid voor iedereen. Juist daarom streven we bij de Rechtspraak naar diversiteit en inclusiviteit en een werkomgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn. De functie medewerker centrale balie valt onder het functiegebouw Rijk, in de functiegroep Medewerker Verwerken en Behandelen – Functiegebouw Rijk

Hier kom je te werken
Rechtbank Limburg, team centrale balie, locatie Maastricht en Roermond
Bij rechtbank Limburg werken 600 bevlogen, trotse en betrokken professionals. Hier zetten wij ons, zowel binnen als buiten de zittingszaal, in voor een rechtvaardige samenleving. Onze kernwaarde integriteit is verweven in het DNA van al onze medewerkers. Van rechter tot bode. Daarom vinden wij het ook belangrijk dat iedereen die hier werkt zich thuis voelt, plezier heeft in het werk en zichzelf kan zijn in een informele werksfeer. Lees via de volgende link meer over onze unieke organisatie en bekijk ook de video over onze Rechtbank: Werken bij | Rechtbank Limburg | Rechtspraak

Je maakt deel uit van het team Beveiliging & Services locatie Maastricht van de rechtbank Limburg. Binnen ons team backoffice werken we met zo’n 4 collega’s in een fijne sfeer samen. Het team backoffice bestaat uit een leidinggevende, 1 coördinator en 3 senior medewerkers administratie. De lijntjes zijn kort en open communicatie vinden we belangrijk. Die saamhorigheid is typisch de Rechtspraak.

Sollicitatieprocedure
De sollicitatieprocedure bij de Rechtspraak loopt via onderstaande stappen. Hiermee willen wij zo veel mogelijk over jou te weten komen én laten we jou kennismaken met ons.

1. Solliciteren
Verstuur je sollicitatie uiterlijk op 19 december 2025.

2. Voorselectie en assessment
Deze vacature wordt intern én extern opengesteld. Kandidaten vanuit de Rijksoverheid met een Van-Werk-Naar-Werk (VWNW)-status hebben voorrang. Heb jij deze? Stuur dan de documenten mee waaruit blijkt dat jij deze status hebt. Via een assessment beoordelen we of deze functie bij jou past.

3. Kennismakingsgesprek
We maken graag kennis met je op 13 januari 2026.

4. Arbeidsvoorwaardengesprek
We maken samen heldere afspraken en leggen de basis voor een fijne samenwerking. We zorgen ervoor dat je snel thuis bent in onze organisatie en dat je systemen en werkwijzen leert kennen. Jouw introductieprogramma begint al voor je eerste werkdag via onze on-boarding app, leuk, leerzaam en eenvoudig te volgen via je mobiele telefoon of tablet.

5. Screening/VOG
Bij indiensttreding vragen we je om een Verklaring Omtrent Gedrag. Op deze manier zijn we er zeker van dat we op alle vlakken een goede match zijn en een langdurige werkrelatie kunnen opbouwen.

Solliciteer direct
Of maak eerst kennis met ons via een (digitale) kop koffie! Maak een afspraak met Walter Mullenders, teamleider Beveiliging & Services, w.mullenders@rechtspraak.nl, 06-53701043. We ontmoeten jou graag!

Meer informatie over het sollicitatieproces?
Bel, mail of stuur een WhatsApp naar Alexandra Cox, team HR recruitment ondersteuner, a.cox@rechtspraak.nl, 06-21658067.

Met deze vacature willen wij zelf onze nieuwe collega werven. Dit is dan ook géén oproep voor acquisitie.

Solliciteer direct

Benieuwd of deze vacature bij jou past?

Alexandra Cox

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe vacatures?

Meld je aan voor de vacature-alert en ontvang de nieuwste vacatures via e-mail.

Solliciteer direct

Deel deze vacature

Benieuwd of een vacature bij jou past?

Alexandra Cox

Blijf op de hoogte van nieuwe vacatures

Meld je aan voor de vacature-alert en ontvang de nieuwste vacatures via e-mail.

 Rechtbank Limburg