Vacature Rechtspraak

Administratief medewerker Familie- en Jeugdrecht

Ben jij een administratief talent en wil je bijdragen aan een rechtvaardige samenleving? Als je graag wil leren en ontwikkelen in een omgeving waar je zelf beslissingen mag nemen, dan hebben wij een uitdagende functie voor je! Spreekt jou dit aan? Lees dan verder!
Rechtbank Gelderland: locatie Arnhem | Walburgstraat 2-4 Arnhem

MBO
24 tot 36 uur
Jaarcontract, met uitzicht op een vast contract
€ 2.866,04 – € 3.564,01

Wat je gaat doen

Allereerst draag je met jouw werk bij aan een zorgvuldige en tijdige rechtspraak. Je verwerkt de binnengekomen (digitale) dossiers en zorgt ervoor dat de zittingsdocumenten klaar zijn voor de rechter en de gerechtsjurist. Ook maak je eenvoudige beschikkingen op basis van de ingediende stukken, daarna zorg je voor de verzending. Daarbij ben je gebonden aan de juridische kaders en de interne procedures. Je biedt ondersteuning bij complexere, afwijkende en/of nieuwe processen. Je bent vraagbaak voor je collega’s binnen de administratie, gerechtsjuristen en rechters. Verder beantwoord je telefoon van rechtzoekenden en/of advocaten. Verder:

  • help je mee bij complexere, afwijkende en/of nieuwe digitale werkprocessen. Continue verbeteren is voor jou vanzelfsprekend;
  • ben je digitaal vaardig;
  • maak je zelfstandig keuzes op basis van beschikbare informatie. Indien nodig herstel je of vul je aan;
  • je weet zelf in te schatten of overleg met een jurist of een rechter wat van belang is. 

In deze functie gaat het niet alleen om uitvoeren, je weet en ziet wat er nodig is om tot het beste resultaat te komen.

Cluster familie- en jeugdrecht
Het recht is nergens zo dichtbij de mens als in het familie- en jeugdrecht. Het cluster familie- en jeugdrecht behandelt verzoeken tot echtscheidingen en alles wat daarmee samenhangt, zoals het vaststellen en bijstellen van omgangsregelingen, alimentatie en ouderlijk gezag. Daarnaast worden jeugdbeschermingszaken (ondertoezichtstelling en uithuisplaatsing van kinderen) behandeld en zaken rondom gedwongen zorg. Het cluster bestaat uit juridische teams en een administratief team. 

Het team administratie familie & jeugd bevindt zich in Zutphen en in Arnhem. Het team zorgt voor het volledig en compleet maken van dossiers, verstrekt informatie aan rechtzoekenden, instanties en collega’s. Ook zorgt dit team voor het maken van eenvoudige administratieve rechterlijke uitspraken. Voor dit team zoeken we een senior administratief medewerker. In de basis is je standplaats Arnhem, maar het is ook mogelijk om ingezet te worden in Zutphen.

Het team administratie familie & jeugd is een divers team dat bestaat uit ongeveer 40 medewerkers. Naast de administratief medewerkers vind je hier ook coördinatoren, planners en managementassistenten. Een stevige administratieve collega met een frisse blik op zaken zal zich hier prima thuis voelen. Onze grootste uitdaging is dat we samen werken aan het verder structureren van onze digitale werkprocessen en aan de verdere ontwikkeling en samenwerking van ons mooie team.

Waarom jij kiest voor de Rechtspraak als werkgever?

De Rechtspraak is een unieke werkgever, en niet alleen vanwege de impact van ons werk op de maatschappij. Je vindt bij ons betekenisvol werk dat weinig andere werkgevers je kunnen bieden: de kans om bij te dragen aan rechtvaardigheid in onze samenleving. Voor iedereen. Precies dát maakt het werk en onze collega’s uniek. Bij de Rechtspraak zet jij je in voor eerlijke kansen en gelijke rechten. Hoe groot of klein een zaak ook is. Dat zijn niet alleen rechters, maar iedereen speelt een rol in een transparant en eerlijk proces. Of je nu een administratieve collega, bode bent of een IT-specialist, iedereen speelt een belangrijke rol.

  • Cao: de functie valt onder de CAO RIJK. Kijk voor meer info op www.caorijk.nl en klik op deze link voor het onderhandelingsresultaat CAO RIJK 2024-2025.
  • Contract: een jaarcontract voor 24-36 uur per week, met uitzicht op een vast dienstverband.
  • Salaris: je komt terecht in salarisschaal 6 (maximaal € 3.564,01 bruto op basis van 36 uur). Inschaling vindt plaats op basis van je werkervaring.
  • Pensioen: je bouwt pensioen op bij het ABP waarvan (een van de grootste pensioenfondsen van Nederland en wij dragen voor ca. 70% bij aan de pensioenpremie).
  • Ontwikkelmogelijkheden: je functie zit vol mogelijkheden om je kennis verder uit te breiden en je persoonlijk te ontwikkelen.
  • Vakantiedagen: naast je wettelijke 144 wettelijke vakantie-uren bieden wij je 64 IKB-uren bij een werkweek van 36 uur.
  • Keuzebudget: 16,50% van je bruto jaarsalaris om je eigen arbeidsvoorwaarden samen te stellen. Zoals het kopen van verlof, het aanschaffen van een fiets of het verduurzamen van je woning.
  • Reiskosten: Bij de Rechtspraak stimuleren we reizen met openbaar vervoer. Deze reiskosten krijg je volledig vergoed (tweede klas). Reis je toch liever op een andere manier, dan ontvang je hier een tegemoetkoming voor.
  • Standplaats: Je standplaats wordt Arnhem. We vragen onze medewerkers om ook op de andere locatie  in Zutphen te werken wanneer dit nodig is. 

Wat breng jij mee?

Je hebt humor, bent fris, kritisch opbouwend en houdt ervan om altijd te kijken of processen verbeterd kunnen worden. Je weet je mondeling en schriftelijk goed in het Nederlands uit te drukken en het leveren van goede kwaliteit en service is voor jou vanzelfsprekend. Daarnaast ben je nauwkeurig en in staat je eigen werk goed te organiseren. Je beschikt over een grote mate van flexibiliteit en je denkt in oplossingen. Ook vind je het prettig om samen te werken. Je bent stressbestendig en in staat ad hoc te schakelen. Je hebt een positieve instelling en je bent omgevingsbewust. Verder heb jij:

  • een behaalde en relevante mbo-opleiding niveau 4. Hbo’ers zijn ook van harte welkom;
  • enige werkervaring met administratieve en digitale processen;
  • goede typevaardigheid (snel en foutloos) en is het leren van nieuwe digitale systemen voor jou niet moeilijk;
  • interesse en vind je het leuk om te leren over regelgeving en (juridische) procedures;
  • affiniteit met veranderingen op proces en digitaal terrein.

Interesse?
We maken graag kennis met je! Solliciteren kan tot en met 7 december. 

Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Marion Gijsberts, teamvoorzitter administratie familie- en jeugdrecht, via 06-27906866 en voor meer informatie over de procedure kan je contact opnemen met Felice de Jong, Junior Recruiter, via 06-15026568. 

De sollicitatiegesprekken vinden plaats op 15 december 2025. 

Wil je meer weten over ons als jouw toekomstige werkgever? Bekijk onze korte film via deze link de Rechtspraak als werkgever – Werken bij de Rechtspraak

We streven naar diversiteit in ons team en nodigen kandidaten met diverse achtergronden van harte uit om te solliciteren. 

Bijzonderheden
Werknemers met een verplichte VWNW-status en medische herplaatsingskandidaten hebben voorrang. Na toepassing van de VWNW-voorrangsregels interne kandidaten bij gelijke geschiktheid de voorkeur.

Privacy 
De privacyverklaring op www.werkenbijderechtspraak.nl/privacy is op onze vacatures van toepassing.

Screening
Om ervoor te zorgen dat de start zo succesvol mogelijk verloopt, voeren we vanuit goed werkgeverschap, een screening uit. Op deze manier kunnen we er zeker van zijn dat we op alle vlakken een goede match zijn en een langdurige werkrelatie kunnen opbouwen. Deze screening wordt uitgevoerd door DISA klik op deze link voor meer informatie.

Solliciteer direct

Benieuwd of deze vacature bij jou past?

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe vacatures?

Meld je aan voor de vacature-alert en ontvang de nieuwste vacatures via e-mail.

Solliciteer direct

Deel deze vacature

Benieuwd of een vacature bij jou past?

Blijf op de hoogte van nieuwe vacatures

Meld je aan voor de vacature-alert en ontvang de nieuwste vacatures via e-mail.

 Rechtbank Gelderland