Home > Administratief medewerker Familie- en Jeugdrecht
Allereerst draag je met jouw werk bij aan een zorgvuldige en tijdige rechtspraak. Je verwerkt de binnengekomen (digitale) dossiers en zorgt ervoor dat de zittingsdocumenten klaar zijn voor de rechter en de gerechtsjurist. Ook maak je eenvoudige beschikkingen op basis van de ingediende stukken, daarna zorg je voor de verzending. Daarbij ben je gebonden aan de juridische kaders en de interne procedures. Je biedt ondersteuning bij complexere, afwijkende en/of nieuwe processen. Je bent vraagbaak voor je collega’s binnen de administratie, gerechtsjuristen en rechters. Verder beantwoord je telefoon van rechtzoekenden en/of advocaten. Verder:
In deze functie gaat het niet alleen om uitvoeren, je weet en ziet wat er nodig is om tot het beste resultaat te komen.
Cluster familie- en jeugdrecht
Het recht is nergens zo dichtbij de mens als in het familie- en jeugdrecht. Het cluster familie- en jeugdrecht behandelt verzoeken tot echtscheidingen en alles wat daarmee samenhangt, zoals het vaststellen en bijstellen van omgangsregelingen, alimentatie en ouderlijk gezag. Daarnaast worden jeugdbeschermingszaken (ondertoezichtstelling en uithuisplaatsing van kinderen) behandeld en zaken rondom gedwongen zorg. Het cluster bestaat uit juridische teams en een administratief team.
Het team administratie familie & jeugd bevindt zich in Zutphen en in Arnhem. Het team zorgt voor het volledig en compleet maken van dossiers, verstrekt informatie aan rechtzoekenden, instanties en collega’s. Ook zorgt dit team voor het maken van eenvoudige administratieve rechterlijke uitspraken. Voor dit team zoeken we een senior administratief medewerker. In de basis is je standplaats Arnhem, maar het is ook mogelijk om ingezet te worden in Zutphen.
Het team administratie familie & jeugd is een divers team dat bestaat uit ongeveer 40 medewerkers. Naast de administratief medewerkers vind je hier ook coördinatoren, planners en managementassistenten. Een stevige administratieve collega met een frisse blik op zaken zal zich hier prima thuis voelen. Onze grootste uitdaging is dat we samen werken aan het verder structureren van onze digitale werkprocessen en aan de verdere ontwikkeling en samenwerking van ons mooie team.
De Rechtspraak is een unieke werkgever, en niet alleen vanwege de impact van ons werk op de maatschappij. Je vindt bij ons betekenisvol werk dat weinig andere werkgevers je kunnen bieden: de kans om bij te dragen aan rechtvaardigheid in onze samenleving. Voor iedereen. Precies dát maakt het werk en onze collega’s uniek. Bij de Rechtspraak zet jij je in voor eerlijke kansen en gelijke rechten. Hoe groot of klein een zaak ook is. Dat zijn niet alleen rechters, maar iedereen speelt een rol in een transparant en eerlijk proces. Of je nu een administratieve collega, bode bent of een IT-specialist, iedereen speelt een belangrijke rol.
Je hebt humor, bent fris, kritisch opbouwend en houdt ervan om altijd te kijken of processen verbeterd kunnen worden. Je weet je mondeling en schriftelijk goed in het Nederlands uit te drukken en het leveren van goede kwaliteit en service is voor jou vanzelfsprekend. Daarnaast ben je nauwkeurig en in staat je eigen werk goed te organiseren. Je beschikt over een grote mate van flexibiliteit en je denkt in oplossingen. Ook vind je het prettig om samen te werken. Je bent stressbestendig en in staat ad hoc te schakelen. Je hebt een positieve instelling en je bent omgevingsbewust. Verder heb jij:
Interesse?
We maken graag kennis met je! Solliciteren kan tot en met 7 december.
Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Marion Gijsberts, teamvoorzitter administratie familie- en jeugdrecht, via 06-27906866 en voor meer informatie over de procedure kan je contact opnemen met Felice de Jong, Junior Recruiter, via 06-15026568.
De sollicitatiegesprekken vinden plaats op 15 december 2025.
Wil je meer weten over ons als jouw toekomstige werkgever? Bekijk onze korte film via deze link de Rechtspraak als werkgever – Werken bij de Rechtspraak
We streven naar diversiteit in ons team en nodigen kandidaten met diverse achtergronden van harte uit om te solliciteren.
Bijzonderheden
Werknemers met een verplichte VWNW-status en medische herplaatsingskandidaten hebben voorrang. Na toepassing van de VWNW-voorrangsregels interne kandidaten bij gelijke geschiktheid de voorkeur.
Privacy
De privacyverklaring op www.werkenbijderechtspraak.nl/privacy is op onze vacatures van toepassing.
Screening
Om ervoor te zorgen dat de start zo succesvol mogelijk verloopt, voeren we vanuit goed werkgeverschap, een screening uit. Op deze manier kunnen we er zeker van zijn dat we op alle vlakken een goede match zijn en een langdurige werkrelatie kunnen opbouwen. Deze screening wordt uitgevoerd door DISA klik op deze link voor meer informatie.
Meld je aan voor de vacature-alert en ontvang de nieuwste vacatures via e-mail.
Meld je aan voor de vacature-alert en ontvang de nieuwste vacatures via e-mail.