Vacature Rechtspraak

Inkoopadviseur / Contractmanager

Met jouw kennis van de markt, inkoopprocedures én je gevoel voor maatschappelijke verantwoordelijkheid help jij als Inkoopadviseur/contractmanager de Rechtspraak om producten en diensten op de juiste manier in te kopen. Wil je weten hoe? Lees dan verder.
Landelijk Dienstencentrum | Uniceflaan 1 Utrecht

HBO
32 tot en met 36 uur
Tijdelijk, met uitzicht op een vast contract
€ 3.404,39 – € 5.389,87

Als  Inkoopadviseur/Contractmanager ben je een onmisbare sparringpartner voor de Rechtspraak én opdrachtgevers. Door jouw inkoop- en contractmanagementvaardigheden lever jij een bijdrage aan een duurzame samenleving. Je voert contractbeheer en contractmanagement op een aantal HRM- en/of facilitaire contracten.

Wat ga je doen?

Als Inkoopadviseur/contractmanager draag jij bij aan een betrouwbare Rechtspraak!

Je bent in jouw rol dagelijks betrokken bij de Europese aanbesteding van een product of dienst, zoals opleidingen, inhuur van tijdelijk personeel of kantoormeubilair. Hierbij heb je nauw overleg met collega's om de inkoopbehoefte vast te stellen en te formuleren. Als Inkoopadviseur/contractmanager ben je van begin tot het eind betrokken bij het gehele aanbestedingsproces. Hierdoor kan je gemakkelijk prestaties binnen het lopende contract bespreken en stuur je indien nodig bij. Op deze manier zorg je ervoor dat de kwaliteit gewaarborgd blijft. Daarnaast zorg je ook voor de implementatie van nieuwe contracten. 

Als Inkoopadviseur/contractmanager werk je samen met de collega- contractmanagers en voer je gesprekken met leveranciers en afnemers. Je bent daarbij verantwoordelijk voor het bewaken van de KPI’s en waar nodig voor het aanspreken en het laten naleven van eventuele verbeterplannen door leveranciers. Met jouw kennis en ervaring draag je bij aan het verder professionaliseren van het contractmanagement binnen de Rechtspraak. Kortom, geen werkdag is voor jou hetzelfde, maar je zorgt wel altijd voor heldere contractdoelstellingen.

Een bijzondere baan omdat…

  •  Je bij een organisatie komt te werken die streeft naar een rechtvaardige samenleving en een bijdrage levert aan duurzame inkoop.
  • Je in een team komt te werken dat volop in ontwikkeling is en waar ieders inbreng waardevol en noodzakelijk is.
  • Je weet dat je kunt terugvallen op een team met circa 20 collega's die altijd bereid zijn om jou te helpen, iets uit te leggen of op een andere manier voor jou klaar staan en voor wie werkplezier belangrijk is.

Pluspunten van deze functie

Een functie vol mogelijkheden om je kennis verder uit te breiden en je persoonlijke ontwikkeling te stimuleren. Verder zijn je arbeidsvoorwaarden prima geregeld volgens de CAO Rijk. Een paar belangrijke punten:

  • Contract: je contract gaat uit van 32 tot 36 uur. Je krijgt een jaarcontract. Functioneer je goed, dan krijg je een vast contract. Ben je al in dienst bij de Rechtspraak? Dan krijg je afhankelijk van je huidige contract een tijdelijk of vast contract of kun je worden gedetacheerd;
  • Salaris: je komt in schaal 10, minimaal €3.404,39 en maximaal € 5.389,87 bruto per maand (bij een werkweek van 36 uur per week). Inschaling vindt plaats op basis van je relevante kennis of ervaring;
  • Keuzebudget: je hebt een individueel keuzebudget (IKB) van 16,5% van je salaris, waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstelt. Je kan het budget laten uitbetalen, in extra vrije dagen omzetten of besteden aan fiscaalvriendelijke doelen, zoals een fiets of studie;
  • Verlof: je krijgt 144 vakantie- en 64 IKB-uren bij 36 uur; Extra: je hebt goede regelingen voor (betaald) geboorteverlof en ouderschapsverlof;
  • Pensioen: je pensioen is goed geregeld via het ABP;
  • Doorgroeimogelijkheden: wij hebben een laagdrempelig en uitgebreid opleidingsbeleid. Je hebt volop doorgroeikansen om je kennis te vergroten en jezelf te ontwikkelen. Blijven leren, zowel vakinhoudelijk als persoonlijk, staat centraal;
  • Thuiswerken: je houdt werk en privé goed in balans. Bijvoorbeeld door gedeeltelijk thuis te werken. Je werkt tenminste twee dagen per week op kantoor voor een goede samenwerking en verbinding met je collega’s. Uiteraard ben je alle dagen welkom om op kantoor te werken;
  • Arbovoorzieningen: je krijgt de arbovoorzieningen om thuis en op kantoor gezond te blijven werken. Denk hierbij aan een laptop, telefoon, bureaustoel, verstelbaar bureau, beeldscherm en ook een Noise Cancelling Headphone;
  • Reizen: je reist gratis voor je werk met een OV-kaart (2e klas). 

Wat we van jou verwachten

Wij zijn op zoek naar een nieuwe collega die graag de handen uit de mouwen steekt, bereid is om zichzelf verder te ontwikkelen en open staat voor samenwerking. Het is noodzakelijk dat je mensen kunt overtuigen en in beweging kunt krijgen, daarom is het belangrijk dat je de Nederlandse taal goed beheerst in woord en schrift. Met jouw frisse blik, nieuwsgierigheid en oplossingsgerichtheid ga jij graag uitdagingen aan.

Heb jij:

  • Ten minste 1 jaar ervaring in een soortgelijke functie, bij voorkeur ervaring in de publieke sector;

  • Kennis van en ervaring met Europese en nationale wet- en regelgeving in dit vakgebied;

  • Een relevante opleiding op hbo-niveau afgerond, zoals Inkoopmanagement, NEVI 1 publiek of een soortgelijke opleiding?

    Herken je jezelf niet in alle eisen, maar ben je wel geïnteresseerd? Ook dan komen we graag met je in gesprek!

Kun jij:

  • Zorgvuldig en helder communiceren? Je houdt rekening met de behoefte van verschillende doelgroepen en bent daadkrachtig en professioneel bij het stellen van grenzen;

  • Complexe informatie goed verwerken? Je ziet of de informatie relevant, compleet en juist is. Dit vraagt een sterk analytisch vermogen en een systematische en gestructureerde werkhouding;

  • Signalen, trends en ontwikkelingen in de markt snel herkennen? Hierover adviseer je de stakeholders;

  • Omgaan met deadlines? Deadlines geven jou energie om te komen tot een onderbouwd en compleet product, zonder de details uit het oog te verliezen.

Waar kom je te werken

Bij het Landelijk Dienstencentrum voor de Rechtspraak draait alles om jouw expertise. Waarom? Omdat jouw unieke kennis bijdraagt aan een betrouwbare rechtspraak die voor iedereen toegankelijk is. Vanuit een centrale organisatie ondersteun je samen met andere professionals rechtbanken, hoven en bijzondere colleges in de bedrijfsvoering. Van financiële taken tot inkoop en van data-analyse tot websitebeheer en arbeidsjuridisch advies: jouw bijdrage maakt het verschil. Wij geloven dat de kracht van diversiteit de kwaliteit van ons werk verhoogt. We zijn benieuwd naar jouw persoonlijke verhaal, je kwaliteiten en je werk- en levenservaringen. Zo dragen we niet alleen bij aan een rechtvaardige samenleving, maar ook aan een werkomgeving waarin we elkaar aanmoedigen om te groeien.

Team Inkoop

Als Inkoopadviseur kom je te werken in ons team Inkoop. Samen met ongeveer 20 collega’s verzorg je de inkoop van goederen en diensten voor de hele Rechtspraak. Van het bestellen van toga’s tot opleidingen: door team Inkoop blijven de inkoopprocessen draaien. Daarnaast verzorgen jullie het contractmanagement van landelijke overeenkomsten en houden jullie je bezig met belangrijke maatschappelijke onderwerpen zoals duurzaamheid en social-return. Elke dag is dan ook anders. Het is belangrijk dat je durft door te vragen en niet bang bent om feedback en advies te geven. Zo blijven jullie de dienstverlening ontwikkelen en dragen jullie bij aan een rechtvaardige samenleving.

Solliciteren bij de Rechtspraak

De procedure bestaat uit een eerste sollicitatiegesprek. Dit doen wij het liefst live op kantoor. Mocht je dan echt niet beschikbaar zijn, kijken we naar een andere mogelijkheid. Daarna hoor je of je door bent naar de tweede ronde en plannen wij een nieuwe afspraak. Een assessment kan deel uitmaken van de procedure. Zijn we daarna allemaal positief? Dan volgt een arbeidsvoorwaardengesprek en heten we je graag welkom bij het LDCR.

1. Sollicitatie en selectie
Solliciteren is mogelijk tot en met 15 juni 2025 . We beoordelen je CV en motivatiebrief op de genoemde functie-eisen.
2. Een sollicitatiegesprek
We voeren een gesprek om elkaar te leren kennen. Deze gesprekken vinden plaats gedurende de sollicitatieprocedure. Hierna hoor je of je een uitnodiging krijgt voor het tweede gesprek.
3. Tweede gesprek
Willen we allebei door naar een tweede gesprek? Dan zien we je graag nog een keer om verder kennis te maken!
4. Arbeidsvoorwaarden
Zijn we een match? Dan volgt een arbeidsvoorwaardengesprek en heten we je graag welkom bij het Landelijk Dienstencentrum voor de Rechtspraak!


Enthousiast, maar wil je eerst meer weten voordat je jouw sollicitatie verstuurt? Neem contact op met vacatures.ldcr@rechtspraak.nl. Het inwinnen van referenties behoort tot de procedure. Bij indiensttreding vragen we je altijd een Verklaring Omtrent Gedrag te overleggen.

Binnen de Rechtspraak weten we heel goed zelf onze kandidaten te bereiken. We reageren daarom ook niet op acquisitie of aanbiedingen van bureaus of tussenpersonen.

Misschien tot snel bij je nieuwe baan!

Solliciteer direct

Benieuwd of deze vacature bij jou past?

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe vacatures?

Meld je aan voor de vacature-alert en ontvang de nieuwste vacatures via e-mail.

Solliciteer direct

Deel deze vacature

Benieuwd of een vacature bij jou past?

Blijf op de hoogte van nieuwe vacatures

Meld je aan voor de vacature-alert en ontvang de nieuwste vacatures via e-mail.

 Dienstencentrum Rechtspraak