Begrijpelijk en mensgericht communiceren met rechtzoekenden

De komende weken zullen we collega’s aan het woord laten over hun werk bij, voor of met IVO Rechtspraak. Hun overeenkomst: ze hebben allemaal ‘iets’ met de digitalisering van de Rechtspraak. Van productowner tot key-user, van administratief medewerker tot wettelijk vertegenwoordigers, ze vertellen allemaal hun eigen verhaal over hun bijdrage in het afgelopen jaar.

We trappen de reeks af met Ingrid, product owner en klantreiscoördinator.

Rechtvaardigheid begint al lang voor de uitspraak – Ingrid.

Aanpak Toegankelijke Communicatie

‘Rechtzoekenden worstelen met heel veel vragen en gevoelens als ze een incassodagvaarding ontvangen, of als ze een procedure willen beginnen.’ Ingrid weet inmiddels veel over die ervaringen van rechtzoekenden. Ze is product owner en klantreiscoördinator bij de Aanpak Toegankelijke Communicatie: een samenwerking tussen de gerechten en de landelijke diensten van de Rechtspraak. Met een multidisciplinair team bedenkt ze oplossingen om de Rechtspraak meer digitaal toegankelijk te maken; een van de doelen van de meerjarenagenda van de Rechtspraak.

Digitale Keuzehulp

“We hebben mensen gesproken over wat ze doen als ze er niet meer uitkomen met de andere partij, over de start van een procedure, het wachten, hun voorbereiding op de zitting. Mensen voelen zich strijdlustig: ze willen opkomen voor hun recht en hun verhaal doen aan de rechter. Maar ze voelen zich ook onzeker en zelfs machteloos als ze het niet begrijpen wat de volgende stap is in hun procedure.”

“Ook dat is rechtvaardigheid: dat we ons als de Rechtspraak verplaatsen in de rechtzoekenden en hen overzicht en duidelijkheid geven.” Kijkend naar die behoefte ontwierp het team hulpmiddelen. Bijvoorbeeld een digitale keuzehulp om te bepalen wat in jouw situatie belangrijk is om te doen. En een formulier waarmee je stap voor stap een reactie op de dagvaarding kunt schrijven. “Voordat deze hulpmiddelen op de website kwamen, hebben we ze getest met rechtzoekenden en bij de reactie ‘Hiermee voel ik me persoonlijk geholpen’, wist ik dat we op de goede weg waren. We gaan door met die hulpmiddelen ontwikkelen, ook voor de digitale procedures in Mijn Rechtspraak (Mijn Rechtspraak is een beveiligd webportaal waarmee er gecommuniceerd kan worden met de Rechtspraak).

Wil jij ook bijdragen aan de digitalisering van de Rechtspraak? We hebben verschillende vacatures openstaan. Je vindt ze hier.

Lees andere verhalen

Mijn dagen zijn heel verschillend

Ontdek de functie van Wahiba als lokale implementatiecoördinator