Home > Financieel administratief medewerker toezicht
Werken bij de Rechtspraak betekent werken aan een rechtvaardige samenleving! Als financieel administratief medewerker op de afdeling Toezicht draag je actief bij aan de bescherming van rechthebbenden, van wie (een deel van) de goederen onder bewind en curatele staan.
Soms is iemand onvoldoende in staat om de eigen belangen goed te behartigen of voor zichzelf te zorgen. Denk aan bijvoorbeeld mensen die verslaafd zijn, mensen met een verstandelijke beperking of mensen met problematische schulden. De wet geeft dan de mogelijkheid om (een deel van) de goederen van iemand onder bewind te stellen. De kantonrechter benoemt een bewindvoerder die wordt belast met het beheer van het vermogen van de betrokkene. Na de benoeming houdt de kantonrechter toezicht op deze bewindvoerder. De maatregel is vooral bedoeld ter bescherming van de betrokkene tegen anderen die misbruik van de situatie kunnen maken.
Het team Toezicht van de rechtbank Midden-Nederland houdt toezicht op ruim 41.000 dossiers op het gebied van curatele, bewind en mentorschap. Daarmee heeft de afdeling Toezicht de grootste zaakstroom van onze rechtbank.
Als financieel administratief medewerker ben je bezig met de toezichthoudende fase: het controleren van de rekening en verantwoording die professionele en niet-professionele bewindvoerders jaarlijks bij de rechtbank indienen. Je controleert zelfstandig of de rekening en verantwoording volledig is en rekenkundig klopt. Je ziet (in één opslag) of er wellicht iets ontbreekt en waar nodig vraag je stukken/informatie op bij de bewindvoerder. Daarnaast zorg je ook voor de administratieve voorbereiding en afwerking van deze rekening en verantwoording. Je houdt de afhandeling van de zaak bij in een administratief systeem.
Je geeft bewindvoerders telefonische of schriftelijke informatie die betrekking heeft op de financiële controles die je uitvoert. Eventuele onregelmatigheden rapporteer je aan de kantonrechter. Naast de kantonrechter heb je veel contact met je collega’s van de administratie, gerechtsjuristen en de operationeel manager.
Werken bij de Rechtspraak betekent werken bij een organisatie met een unieke maatschappelijke taak en een verrassend informele werksfeer. Je krijgt niet alleen een inhoudelijk interessante en afwisselende functie maar ook uitstekende arbeidsvoorwaarden geregeld volgens de CAO Rijk:
Contract: een jaarcontract voor 32 tot 36 uur per week, met uitzicht op een vast dienstverband.
Salaris: je komt terecht in salarisschaal schaal 7. Dit bedraagt minimaal €3.016,50 en maximaal €3.879,75 bruto per maand op basis van 36 uur per week. Inschaling vindt plaats op basis van je werkervaring.
Vakantiedagen: 144 vakantie-uren en 64 IKB-uren.
Keuzebudget: 16,50% van je jaarsalaris om je eigen arbeidsvoorwaarden samen te stellen. Zoals het kopen van verlof, het aanschaffen van een fiets of het verduurzamen van je woning.
Pensioen: je bouwt pensioen op bij het ABP (een van de grootste pensioenfondsen van Nederland).
Reizen: bij de Rechtspraak stimuleren we reizen met het OV of de fiets! Je krijgt een OV-chipkaart waarmee je gratis voor je werk reist óf je kunt een fietsvergoeding aanvragen. Jouw standplaats is de locatie Utrecht en je zal waar nodig op de locatie Lelystad werken.
Thuiswerken: in overleg mogelijk, nadat je bent ingewerkt.
Wil je de rechtbank Midden-Nederland alvast wat beter leren kennen? Bekijk onze korte bedrijfsfilm.
Jij hebt:
Jij bent:
De rechtbank Midden-Nederland is een organisatie waar iedereen welkom is. We geloven dat de kracht van diversiteit de kwaliteit van ons werk verhoogt. Jouw unieke perspectief is daarbij waardevol. We zijn benieuwd naar jouw persoonlijke verhaal, je kwaliteiten en je werk- en levenservaring.
Wij ontvangen graag uiterlijk 30 december 2025 jouw reactie via de ‘solliciteren’ knop in deze vacaturetekst. In het sollicitatieformulier kun je jouw cv uploaden en stellen we een aantal vragen over o.a. de reden van jouw sollicitatie. Een motivatiebrief is niet nodig. De verdere procedure bestaat uit een schrijftest en een sollicitatiegesprek op 5 januari 2026. Afrondend vindt er een arbeidsvoorwaardengesprek plaats. Zijn we allemaal positief? Dan heten we je graag welkom bij de rechtbank Midden-Nederland.
Şeyma Sümengen (operationeel manager administratie) vertelt je graag meer via s.sumengen@rechtspraak.nl of 06 15 69 46 17. Met vragen over de procedure kun je contact opnemen met Emma Schut (medewerker P&O) via recruitment.rb-mnl@rechtspraak.nl of 06 27 38 92 40.
Het inwinnen van referenties behoort tot de procedure. Bij indiensttreding vragen we je altijd een Verklaring Omtrent Gedrag te overleggen.
Binnen de Rechtspraak weten we heel goed zelf onze kandidaten te bereiken. We reageren daarom ook niet op acquisitie of aanbiedingen van bureaus of tussenpersonen.
Meld je aan voor de vacature-alert en ontvang de nieuwste vacatures via e-mail.
Meld je aan voor de vacature-alert en ontvang de nieuwste vacatures via e-mail.